Wednesday, September 28, 2011

new start.

                             click here to visit our page


              woowww! It's been a looonngggg looonngggg time I didn't update my blog. Yeahh, I am soooo F-ing busy. Now I am back to my beloved UPM, with new things with me. hehe. Oh yaa, I did mention right before this I've been busy doing something new. So now, it's time for me to reveal it.

              Sebelum ni, I ada plan dengan my bestie, Syamilia to buy this bracelet thingy, sort of mcm friendship bracelet laa(kononnye laa :P). We both love accesories macam bracelets, rantai blabla. Si Syamilia plak suka headband, headgear blabla. Since kami slalu gayut, tiba-tiba macam terpop up kata "why not kita try buat handmade accesories using buttons". Then kami sangat excited, kami p laaa pusing penang cari tempat jual buttons. Banyak jugak laa tempat yg kami dah p. So far the buttons sgt memuaskan hati. hehe.

               When we guys dah dapat buttons and stuff, its time for us plak nak create the design. It takes for about a week to produce bracelet yg btul2 elok. Its not that easy. Mulanya igtkan senang je, just masukkan tali dalam lubang buttons tu. haha, its not as simple as that. I think more than 10types of tali kami dah try. Buat cara macam ni, then macam tu, smua sux! Sampai laa satu point tuu kami macam nak give up. tp ni laa experience kan. So, now, kami da jumpa the best tali and mcm mana nk buat smua dah ada jwpn then kami proceed. Kami plan nk buat bnda satu per satu. I mean kami produce things satu per satu then publish. Contoh macam this week kami buat bracelet. Pastu week after that produce headgear, sepit blabla. For now, kami dah produce 3jns benda which is bracelet, brooch(kerongsang) and accesories rambut mcm headgear, sepit etc.

                Nak buat combination of colors pun not that easy. Kalau sekadar nak buat putih combine dgn hitam, merah dgn putih blabla, mmg laa boleh. Tp xattractive la kan. Plus, masa nak bli buttons tu, dah laa byk color. Then nak kena fikir plak nak bli warna apa smua tu. Byk jugak masa yg ktorg buang just for the starting. Tapi makin lama makin okay laa. Dah makin tau selok belok colors smua tu. Ada yg request bracelet warna raggae laaa, rainbow laa ape laa. Mmg sangat nice. Sometimes tu rasa happy sgt sbb there are so many colors for us to choose. Tapi xsemestinya ktorg buat bracelet based on our colors. Kalau customer tu nak buat bracelet based on color dia, no hal. Kitorg buat je as requested. Xsemua orang ada taste yg sama. Kalau die nak combine hijau dgn coklat, buat je laa kan. Then kami akan tangkap gmbar and publish kat our fb page. hehe.

                So far business ktorg okay, alhamdulillah. Thanks to those yg jadi our customer. Really appreciate it. Lagipun kami buat ni just nak the experience je. Jual barang buatan sendiri(hand made) kan. Ktorg really harap korg support ktorg. Xkisah laa what kind of support skali pun. Moral support ke ape ke. You guys promote ktorg punya B&m pun ktorg da ckup appreciate korg. Once again, thanks to those yg support ktorg k! I think thats all. Much love from me, behalf of the b&m :)

Pictures of b&m :

BRACELETS :
















BROOCHES : 

 




for more pictures, visit our page > click here

HEADGEAR :


Saturday, August 20, 2011

glitter in the air.

              Disebabkan terlaluuuu free sangat, I don't have a better things to do, I mem'busy'kan diri dengan buat something yg berfaedah. Something new, yang xpernah terlintas nak buat langsung dan yg paling penting, I sangat teruja when I'm doing it. What is it, Hafizah? You talked too much. Straight to the point please. Hahaha. Apa eh? For now, still rahsia. Sebab still in progress. Jangan fikir bukan-bukan yahh. Too early for me to tell about it. Tapi, apa yang pasti, mesti akan burst out punyaaaa. I'll update about it kat facebook, twitter dan of course, this one and only blog. Thats all folks. tak boleh cakap banyak-banyak. hehe. Salam ramadhan yg ke-20! :D

Wednesday, August 17, 2011

resipi karamel.

selalunya time puasa je ada. Mahal kalau nak beli. Tak berbaloi.

                  Resepi ni I share dgn my close friend, Kamalia. Dia bagi jugak tips sikit2 macam mana nak produce karamel yg gebu and lembut. So now, ingredient utk karamel perlukan 5biji telur, 3/4tin susu cair, 6sudu gula dan satu sudu besar esen vanilla. First of all, telur yg diperlukan tak smua guna whole eggs. According to Kamalia, guna 3biji telur(putih dan kuning) dan 2biji telur(putih sahaja). Ini dapat menghasilkan karamel yg gebu dan lembut macam kulit babyThen, masa nak pukul telur, susu, gula dan esen vanilla, asingkan dan pukul satu-satu. Mula-mula pukul sebiji telur then masukkan susu sikit-sikit. Teruskan sampai telur yang terakhir. Next, masukkan gula dan esen vanilla and siap! Masa I buat karamel ni, I masukkan 1tin susu sebab I bleh rasa yang karamel ni akan rasa telur sebab bau telur tu bleh bau walaupun dah mixed dengan susu, esen vanilla n gula. Sementara tu, anda bleh start panaskan alat pengukus utk kukus karamel ni.

                  Untuk gula hangus plak, for me, agak susah la sebab nak kena peka dan xboleh biar gula tu smpai hangus. Kalau gula tu hangus, mesti akan rasa pahit. So, benda ni akan spoil the taste of the caramel. Jadi, kena guna api yg sgt perlahan. Panaskan loyang(guna bnda lain pun bleh), then letakkan gula sikit2. Tunggu smpai gula tu cair. Bila gula tu dah tukar jadi kemerah-merahan, barulah masukkan air sikit2. Kacau smpai air dan gula cair itu sebati dan ulang steps ni smpai anda rasa cukup untuk karamel tu. I guna dalam 3,4 sudu gula saja. Tapi banyak kali jugaklah buat bnda ni sbb asyik hangus je.

                   Akhir sekali, ratakan gula hangus dalam loyang tapi jangan terlalu banyak. Kemudian masukkan campuran karamel tadi dalam loyang tersebut. Masukkan sikit2 sebab takut gula & ingredient karamel tadi mixed dgn gula hangus. Then, masukkan dalam alat pengukus tadi. Biarkan selama 45minit. Api jangan terlalu kuat, yang sedang2 sahaja. hehe. Kalau nk surface karamel tak berbintik or ber'jerawat', cover loyang tadi dengan aluminium foil & buat lubang. Hal ini dapat menghalang wap air dari penutup alat pengukus tu jatuh ke atas permukaan karamel. I think that's all. Mudah bukan? hehe. Selamat mencuba! :D